SLAAP EN DE HUID & DECLARÉ 5 SECRETS NIGHT CREAM

Een goede nachtrust is belangrijk voor onze gezondheid. Wat je overdag allemaal doet heeft impact op de huid en omgekeerd. Slaaptekort is een belangrijke factor die onze gezondheid, ons welzijn en de huid negatief beïnvloed. 33% van de mensen zegt moeite te hebben om in slaap te komen en 21% zegt geen “tijd” te hebben om te slapen. Hoe kan dit? Wat gaat er fout? Hoe kunnen we onze slaap positief beïnvloeden?

Waarom moeten we goed slapen?

De huid heeft slaap nodig voor het herstelproces van de DNA-schade die je oploopt gedurende de dag, en om vroegtijdige huidveroudering te voorkomen, en om de volgende dag fris te zijn.

Wat gebeurt er eigenlijk allemaal in het lichaam als we slapen?

Onze hersenen ordenen de informatie van de voorgaande dag en helpen met herinneringen opslaan voor op lange termijn. Ons immuunsysteem laat cytokines, kleine eiwitten, vrij. Deze eiwitten helpen ontstekingen, infecties en trauma’s te bestrijden. Slaap je slecht dan is er geen herstel van couperose, acne, hyperpigmentatie met als gevolg vroegtijdige huidveroudering. Het stresshormoon, cortisol, neemt af tijdens de eerste paar uur van de slaap. Slaap je niet dan geeft dit dus stress, meer vrije radicalen en vroegtijdige huidveroudering. Tijdens de REM slaap (diepe slaap) zijn je spieren tijdelijk verslapt, wat betekent dat je niet kunt bewegen. Hierdoor kunnen de spieren herstellen. Slaap je niet, of te licht, dan ontspannen de spieren niet en dus ook de mimische spieren in het gezicht niet. Denk aan kaakklemmen en tandenknarsen in de slaap. Je wordt ‘s morgens al uitgeput wakker. DNA-enzymen worden geactiveerd om van Uv-licht, gifstoffen, temperatuurschommelingen en stress te herstellen. Slaap je niet of slecht dan komt dit herstelproces niet op gang. Normaliter komen er tijdens een goede nachtrust hormonen vrij, o.a. ADH, een antidiuretisch hormoon, dat door de hersenen wordt afgegeven en voorkomt dat we steeds moeten plassen. De hypofyse geeft groeihormonen af, waardoor het lichaam groeit en zichzelf regenereert. De pijnappelklier geeft melatonine vrij, het natuurlijke slaaphormoon, waardoor je beter slaapt. De impact van slaap op de huid is groot. Slaap van slechte kwaliteit verzwakt het vermogen van de huid om vocht vast te houden en verlaagt de pH-waarde van de huid. De huid wordt dof en ontstekingsprocessen gaan toenemen door de verhoogde hoeveelheid van het stresshormoon cortisol. Dit leidt ook tot afbraak van collageen en hyaluronzuur met als gevolg verslapping van de huid en vroegtijdige huidveroudering. Een goede slaap is dus belangrijk.

Wat kun je er zelf aan doen?

Plan je slaap net zo goed in als je werk overdag. 30 minuten voor je gaat slapen zet je de televisie, computer en je telefoon uit. Start, als je het nog niet gedaan hebt, met je Beautyritueel. Reinig je huid zorgvuldig met een op jouw huid afgestemd mild Declaré reinigingsproduct, vervolg je ritueel met een Declaré serum en breng dan Declaré 5 Secrets Night Cream aan. Plan je volgende dag op papier zodat je hier niet ‘s nachts aan hoeft te denken en je daarom wakker ligt. Heb je wel eens gehoord van ‘Brain dump’? Pak een stuk papier, schrijf alles op en maak zo je hoofd helemaal leeg. Schrijf ook drie dingen op waar je trots op of dankbaar voor bent. Dan ga je met een trots en blij gevoel slapen. Ook mediteren of ademhalingsoefeningen zijn aan te bevelen. Tegenwoordig zijn er allemaal leuke app’s. 

Wat kun je nog meer doen om goed in slaap te komen?

Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan. Zorg dat je slaapomgeving stil en donker is, gebruik eventueel zachte oordopjes en verduisterende gordijnen. Houd je werk uit je slaapkamer. Ruim alles op als je de slaapkamer gebruikt als thuiswerkplek. Ruim rommel op en creëer een oase van rust. Zorg voor voldoende frisse lucht. Een temperatuur van 16-18 graden is ideaal. Het lichaam moet afkoelen om goed in slaap te komen. En hoe is het met je matras? Geeft deze nog voldoende ondersteuning en is je matras niet te warm? Is je beddengoed katoen, knelt je nachtkleding niet? Val je ‘s avonds in slaap op de bank? Ga dan naar bed, anders lig je in bed weer wakker.

Dagactiviteiten hebben invloed op je slaapkwaliteit. Ga bijvoorbeeld niet s’ avonds nog heel intensief sporten. Doe dat het liefst in de ochtend of in de vroege middag, als het kan. Eet niet meer tot 2-3 uur voordat je gaat slapen. Neem alleen een lichte snack zoals een handje amandelen, zij bevatten tryptofaan en magnesium. Tryptofaan vermindert angst en magnesium is krampwerend. Ook melk bevat tryptofaan. Walnoten bevatten veel melatonine, het natuurlijke slaaphormoon, net als honing. Kiwi’s verbeteren de slaapduur omdat ze serotonine bevatten, het geluk hormoon. Kamillethee en Passiebloemthee werken kalmerend en bevatten antioxidanten om oxidatieve processen te neutraliseren.

Wat kun je beter vermijden?

Teveel alcohol, je lijkt er eerder van in te slapen maar ligt later op de nacht wakker omdat de lever actief is om de alcohol af te breken. Kaas, omdat de hersenen daar alerter van worden. Pittig eten, capsaïcine, uit peper, maakt het voor het lichaam moeilijk om de temperatuur te regelen. Vet voedsel is moeilijker te verteren en geeft daardoor mogelijk maagzuur problemen. Koffie, cafeïne, stimuleert je systeem en je kunt dat soms 10 uur later nog merken!

Declaré 5 Secrets Night Cream is een voedende nachtcrème die jou helpt te ontspannen door 5 specifieke plantenextracten die een goede nachtrust bevorderen. De aromatische oliën van oranjebloesem en lavendel werken kalmerend en ontspannend op je innerlijk gestel. Salie werkt huid herstellend, versterkt het immuunsysteem en is antibacterieel. Kamille werkt kalmerend bij nerveuze spanning, is slaap bevorderend en zeer geschikt voor de gevoelige huid. Lavendel is helend, verzachtend, versterkt het immuunsysteem en is zeer geschikt voor de gevoelige huid. De olie van melisse met een frisse, citroenachtige geur, is kalmerend bij onrust en slapeloosheid. Sint-Janskruid is adstringerend, verzachtend, zuiverend en kalmerend. Kostbare voedende oliën van jasmijn, huidversterkende pioenroos, damastroos, zwarte vlierbloesem en Japanse kers zorgen naast hyaluronzuur voor een langdurige en intensieve hydratatie. Pentavitin werkt als een vochtmagneet en legt een denkbeeldig laagje over de huid waardoor het vocht beter wordt vastgehouden. Vitamine E is een antioxidant wat de huid zal herstellen gedurende de nacht.

Gebruik:

Breng Declaré 5 Secrets Night Cream aan op een gereinigde huid. Verdeel de crème eerst op je vingertoppen en laat hem even smelten in de handpalmen om de aromatische oliën te laten vrijkomen. Adem de weldadige geur een paar keer diep in voordat je de crème aanbrengt op het gelaat. Masseer de crème zacht en zorgvuldig in.

Fijne nacht en slaap lekker!

Marit Schouwenaar, productspecialiste Declaré, La Valois Cosmetique.