Mannen in de schoonheidssalon

Mannen in de schoonheidssalon: column

Is het nodig om mannen op te voeden op het gebied van huidverzorging of weten ze zelf heel goed wat ze willen? Als ik mijn partner als voorbeeld neem, dan gruwelt hij al van de gedachte dat ik een ‘cremetje’- zoals hij het gekscherend noemt- op zijn gezicht wil smeren. ‘Het is allemaal niet nodig, de huid redt zich wel en met water wordt je gezicht ook schoon’, zegt hij terwijl hij ondertussen een vies gezicht trekt. Het is misschien een extreem voorbeeld, maar het zet mij wel aan tot nadenken over het onderwerp ‘de man en huidverzorging’. Er is nog niet veel over geschreven of de artikelen dateren uit 2002. Ik ben er voor je ingedoken en als jij je meer wilt richten op mannen dan kunnen deze tips zeker waardevol voor je zijn.

De taboe is verdwenen

Cosmetica is voor mannen niet langer iets om zich voor te schamen. Een bezoek aan de schoonheidsspecialist wordt steeds vaker gedaan, al dan niet op aanmoediging van een partner. Er rust geen taboe meer op het gebruik van cosmetica en mannen zijn meer met hun uiterlijk bezig. Uit een Brits onderzoek met 1000 respondenten is gebleken dat de man boven de dertig gemiddeld 120 euro per maand besteedt aan schoonheidsbehandelingen en cosmetica. Ze betalen gemiddeld 60 euro voor een hydraterende crème. Het meest populaire product is de oogcrème die donkere kringen of wallen wegwerkt (bron: Daily News).

Mannen bezoeken steeds vaker een schoonheidssalon

Ook in de schoonheidssalon komen steeds meer mannen voor een behandeling. Aan welke behandeling moet je dan denken? Vaak gaat het dan toch om ontharing, maar als ze kiezen voor een gezichtsbehandeling dan zijn dat zijn vrij eenvoudige, kortdurende behandelingen. Het gaat om het verwijderen van onzuiverheden, ingegroeide baardharen, een masker, massage en een verzorgend serum. Het mag vooral niet te lang duren. Tijdens het masker kun je daarom bijvoorbeeld de handen masseren. Stel een quick behandeling samen voor de man en speel daar handig op in.

Dit kun je leren van de barbier

Na enig speurwerk kwam ik op Youtube een leuke video tegen van Barbier Stephan. Hij werkt volgens de oude ambacht. Zijn klanten verheugen zich op de belevenis van het bezoek aan de barbier. De ambiance is rustgevend, een plek waar mannen graag naartoe gaan om uit de dagelijkse sleur te ontsnappen. Het sociale aspect is echt iets van vroeger. Men zat dan zelfs een paar uren bij de barbier voor een behandeling en daarna volgde weleens een kopje koffie, maar meestal een glaasje sterke drank. Na het scheren kan men kiezen voor een gezichtsmassage en in het geval van Stephan kiest hij ervoor om regelmatig samen te werken met een schoonheidsspecialiste die de huid masseert en verzorgt. Mocht je de gelegenheid hebben om eens binnen te lopen bij een barbier in de buurt, dan kan het zeker interessant zijn om een samenwerking te bespreken. Kruisbestuiving kan voor beide bedrijven een enorm voordeel opleveren.

Kortom:
1. Adviseer je mannelijke klant om producten aan te schaffen. Je weet nu dat er behoefte is.
2. De oogcrème blijkt het meest populair.
3. Stel een quick behandeling samen, speciaal voor de man.
4. Onderzoek of je samen kunt werken met een barbier.
5. Stel aan je vrouwelijke klanten voor dat ook hun mannen bij je terecht kunnen. Misschien kun je zelfs een duo behandeling organiseren.

Veel succes toegewenst!

Wil je meer weten over de mannenhuid? Ik verwijs je graag naar het gratis e-book van Dr. de Valois over ‘Geheimen van de mannenhuid’. Wil je deze ontvangen? Vul dan onderstaand formulier in.

E-book zonder schaduw

[contact-form-7 404 "Not Found"]